Lengte: 40 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 1027 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: juni 2019

Vanaf de grote parkeerplaats onderaan het Bikepark slaan we rechts af en volgen de bordjes voor route 11. Iets verder steken we de weg over en klimmen richting de Kahler Asten. Met deze klim hebben we gelijk het hoogste punt van de hele route bereikt. Wordt het dan een makkie vraag je je af: helaas.. Vanaf de Kahler Asten dalen we af naar Neuastenberg en komen uit op de doorgaande weg. Aan het einde van dit dorp slaan we links af en zetten de afdaling voort. De afdaling nadert een haarspeldbocht en gaat dan verder over een gravel pad met veel geulen en stenen met een dalingspercentage van 12+%! Aan het einde even vol in de ankers om zonder kleerscheuren links af de doorgaande weg op te gaan. In het dorpje Molseifen maken we een mooie bocht en klimmen aan de andere kant van het dorp omhoog.

We rijden een aantal kilometers door de prachtige bossen rond Winterberg. Het zijn fijne brede onverharde paden die goed te fietsen zijn. We rijden langs vele wildobservatieposten en en komen vanuit het bos uit op de doorgaande weg. Wat volgt is een lange afdaling door het prachtige Duitse heuvellandschap. Zodra we aankomen in Hallenberg is de pret over en moet er weer stevig geklimt worden. In Hellenberg slaan we links af en na zo'n 500 meter weer rechts. De te volgen MTB bordjes staan hier niet echt handig. We rijden het dorp Hellenberg uit en rijden via een verharde weg de heuvels in.

foto0
foto7
foto8
foto9

Na een kleine 3km moet je links richting het dorpje Liesen. In het dorp volgen we de doorgaande weg en in de scherpe bocht naar rechts houden we links aan. Vanafhier duiken we het brede onverharde pad door de bossen weer in. We zitten nu op 435m hoogt en moeten naar 740m in Winterberg: klimmen dus. Het pad door de bossen is erg fraai. We passeren het (in de omgeving bekende) Franzosenkreuz (716m) en trappen verder door naar Winterberg waar we uiteindelijk in het centrum uitkomen.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.