Lengte: 60,6 km
Hoogtemeters: 1429

Aux frontières du Champsaur is de zwarte route Nr8 op de MTBkaart en is 1 van de zwaarste routes.

De start van de route is de parkeerplaats bij Château de Charance. Volg vanaf daar de MTB bordjes voor route 8. De route voert je over de bergvlank richting het oosten / noordoosten. De eerste kilometers rijd je over een zand / steenslag pad wat vrij vlak en zeer goed te fietsen is. Na het oversteken van de Route Napoleon vervolgt deze weg zich slingerend en licht stijgend door een bosrijk gebied. De ondergrond varieert hier weer van grove steenslag / rotsen en zand. Blijf de MTB-bordjes volgen en na het passeren van het tweede meertje aan je rechterhand, gaat de weg over op een zand / modderpad met stenen door de bossen omhoog. Je komt uiteindelijk uit bij de doorgaande weg waarna de bewegwijzering ontbreekt en het erg onduidelijk is welke weg je nu moet volgen. Met dank aan een lokale MTB-er met wie ik een stuk mee fietste heb ik de weg kunnen vinden. Je dient de doorgaande weg te volgen en bij de rontonde ga je rechtdoor. Vervolgens neem je in de flauwe bocht naar rechts, de eerste weg links. Blijf deze doorgaande weg nu volgen en neem na ongeveer 700 meter de weg links (er staat ergens een MTB bordje).

De afdaling op de doorgaande weg wordt gelijk weer ongedaan gemaakt, want er volgt nu een zeer taaie klim richting het bos. Eenmaal in het bos zijn de MTB-bordjes ook weer terug en vervolg je de route over een modderpad door de bossen verder omhoog. Eenmaal uit de bossen rijd je via enkele weilanden en de Golfbaan richting de Route Napoleon. Steek de weg over en volg de MTB bordjes over de sterk stijgende weg die je naar het bos leidt. In het bos slingert het pad zich steil door de bossen en via skipistes omhoog naar Col de Gleize. Enkele delen van de route liggen bezaaid met erg veel rotspuin waarbij je hoopt niet lek te rijden. Je fietst lang door de bossen en hebt geen idee waar je je bevindt. De routemarkering is niet geweldig. Blijf gewoon de logische weg volgen waarna je na veel klimmen de boomgrens bereikt. Hierna heb je nagenoeg het hoogste punt van bijna 1700m te pakken. Vanaf hier heb je een adembenemend uitzicht over de brede valei.

Vanaf Col de Gleize is het via een brede onverharde weg 1 grote afdaling naar beneden. Zodra de route je weer richting de bossen leidt, gaat het mis met de bewegwijzering. Via zeer smalle paden, klim je eerst nog een stuk maar vervolgens gaat dit over in een zeer steil en zeer technische pad bezaaid met rotsen en boomwortels naar beneden. Op diverse punten wordt je voor deze passages middels bordjes gewaarschuwd. De route moet uitkomen bij Château de Charance, maar door het missen / ontbreken van bewegwijzering heb ik dit niet kunnen vinden en ben via een alternatieve route daar naar toe gefietst.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.