Lengte: 19,1 km
Hoogtemeters: 757
Gereden: Augustus 2015

Vanuit de camping rijd ik vroeg in de morgen op mijn MTB richting het gehucht Bénivay –Ollon. In dit gehucht ga je bij de eerste splitsing rechts en begint hier aan de klim omhoog. In het begin is de weg nog verhard, maar zodra je bij de boerderij / huizen uitkomt (deze hond doet niks J ) wordt de weg onverhard. Op de brede onverharde weg voelt de MTB en ikzelf zich perfect thuis. Ik passeer de eerste fruitbomen en wijnranken en klim in een lekker tempo verder. De weg is behoorlijk stijl en al snel heb je een prachtig uitzicht.

In Frankrijk kom je zo her en der nog enkele verlaten oude auto’s tegen. Achtergelaten door de laatste eigenaar en overgelaten aan moeder natuur. Bijna elke vakantie kom ik er wel een tegen en zo ook hier. Als ik tijdens de klim de bocht uit kom, zie ik een prachtige oud en verlaten Peugeot D4b staan. Ik geniet met volle teugen van dit bijzondere moment en klim na een korte stop weer op de MTB.

Hoogteprofiel Buis Les Baronnies MTB-route 2

Bij de eerstvolgende splitsing ga je links en klimt zo verder omhoog de Col de La Croix op. Je klimt echter niet tot de top, maar slaat bij de kruising links af. Het hoogste punt is nu geweest en de afdaling kan beginnen. De afdaling is zoals altijd een genot en binnen korte tijd sta je weer beneden. Ik volg hier de onverharde weg naar rechts en zet koers naar Col du Vote. De onverharde weg hier naar toe is een brede kiezelweg met vele ruime bochten en dus zeer goed te rijden op de MTB. Het hoogste punt van deze klim is Col du Vote, op 694m. Er komen hier diverse onverharde wegen samen en ik zie nog legio mogelijkheden voor diverse andere MTB tochten. Vandaag neem ik de eerste weg naar links. Deze weg daalt en gaat iets verderop haaks naar rechts.  De weg daalt een stukje zodat je vervolgens op de andere berg het hoogteverschil weer mag klimmen.

Iets verderop splits de weg zich. Ik twijfel of ik rechts (de weg met het verbodsbord) moet nemen of juist het smallere pad links. Na wat zoeken op de GPS besluit ik om het smallere pad te pakken. Het smalle pad is in het begin nog goed te rijden, maar al snel wordt dit toch lastiger. Het pad is erg smal en met de vele rotspartijen en boomwortels moet je op sommige stukken gewoon lopen. De weg klopt volgens de GPS wel en tot mijn grote verbazing blijkt dit een vaste MTB-route te zijn. Wanneer ik een keer achterom kijk, zie ik op een boom een internationaal MTBbordje gespijkerd. Inmiddels weet ik ook welke route dit is en is dit voor komend jaar nog een mooie uitdagin.

Na een tijdje worstelen over dit pad kom ik eindelijk weer uit op een breder onverhard pad. Ik klim weer op de MTB en blijf dit bredere pad volgen. Dat hier weinig mensen komen, blijkt wel als ik verderop opeens oog in oog sta met een gigantisch hert. Beiden staan even aan de grond genageld en daarna vlucht het donkerbruine hert de bossen in. Na een laatste felle klim is het laatste hoogste punt van deze tocht bereikt.

Ik rijd nu een over een prachtig breed karrenspoor boven op de kam van deze berg. Het uitzicht is geweldig en in de verte zie je de magische Mont Ventoux. De weg is vlak en ik kan heerlijk doorrijden. Op de witte kiezels zie ik voor mij plots een zwarte slang oversteken. Ik weet het beest net te ontwijken en kom verderop met een stofwolk tot stilstand. Ik weet niet wie er meer geschrokken is, de slang of ik. De slang is in geen velden of wegen meer te zien en dus spring ik weer op de MTB en vervolg deze prachtige weg.

De weg buigt scherp naar links en gaat verder door de bossen naar beneden. Door de snelheid rijd ik bij de splitsing rechtdoor en sta vervolgens tussen de boomgaard met fruitbomen en wijnranken. Ik had links gemoeten en rijd dus iets terug en vervolg de weg. In de onverharde weg zitten nog een aantal mooie haarspeldbochten. Wanneer je de laatste bocht hiervan hebt gehad, wordt de weg verhard en komt uiteindelijk uit in Bénivay –Ollon. Houd eenmaal beneden rechts aan en fiets via de doorgaande weg terug richting de camping.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.